FrågaAVTALSRÄTTGåva11/04/2013

Samägande av gåva - förbud mot överlåtelse och pantsättning

Vad betyder det här på vanlig svenska? "Gåvan får inte utan övriga gåvotagares tillstånd överlåtas eller pantsättas. Gåvan får inte heller utmätas för gåvotagarens gäld om inte tvingande lag stadgar annorlunda."

Lawline svarar

Hej,

Jag tror att svaret blir tydligast om jag förklarar de båda meningarna var för sig.

1. Gåvan får inte utan övriga gåvotagares tillstånd överlåtas eller pantsättas.

”Pantsätta”: Att använda något som säkerhet för ett lån. För de flesta typer av egendom innebär det att man måste lämna över det man pantsätter. Undantaget är fast egendom, d v s fastigheter (mark) och tillbehör till fastigheter.

Texten gäller en gåva som flera personer äger gemensamt. Meningen säger helt enkelt att ingen får lämna bort eller pantsätta sin andel av gåvan utan att alla andra ägare tillåter det.

2. Gåvan får inte heller utmätas för gåvotagarens gäld om inte tvingande lag stadgar annorlunda.

”Utmäta”: Om någon inte betalar en skuld så kan den som gett lånet begära att Kronofogdemyndigheten ska ta ägodelar från den skuldsatte för att den som gett lånet ska få betalt. När Kronofogdemyndigheten gör detta kallas det för utmätning.

”Gäld”: Skuld.

”Tvingande lag”: Lagar kan vara tvingande eller dispositiva. En dispositiv lag gäller om man inte kommer överens om något annat. En tvingande lag måste alltid följas, och kan med andra ord inte ”avtalas bort”.

Den här meningen betyder alltså att Kronofogdemyndigheten inte ska använda gåvan för att betala en gåvotagares skuld, såvida inte någon lag säger att man har rätt att göra det.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare