Avbeställningsrätt vid konsumentköp/konsumenttjänst
Lawline svarar
Hej,
Offerter brukar, som jag förstår det, tala för att avtal ännu inte kommit till stånd, men av din formulering framstår det som att ni ingick ett avtal i butiken angående både material och arbetsinsats. Av offerterna att döma avtalade ni inte om priset. Enligt både konsumentköplagen och konsumenttjänstlagen gäller då skäligt pris. Eftersom du inte ifrågasätter priset i din fråga antar jag att priset i offerterna är att anse som skäligt i och för sig.
Rot-avdraget är, som jag förstår det, kundens uppgift att dra av i deklarationen, men att det även finns en möjlighet för företag att dra av det. Om ni inte kom överens om att företaget skulle dra av rot-avdraget har de sannolikt ingen skyldighet att göra det.
Företaget tycks alltså inte ha begått något avtalsbrott. Det innebär att du inte kan göra gällande påföljder så som hävning.
Avbeställning har du rätt till enligt 37 § konsumentköplagen, men då innan varan avlämnats. Varan avlämnas inte förrän du har den i din besittning (6 § konsumentköplagen). Eftersom du inte har hämtat kaklet borde du ha rätt att avbeställa köpet.
Vid avbeställning är du tvungen att ersätta företaget för de kostnader de får genom avbeställningen. Företaget har här en skyldighet att begränsa sina kostnader. Kan de sälja kaklet till någon annan slipper du betala den kostnaden. lagerhållning, frakt m.m. kan dock vara kostnader du blir tvungen att ersätta.
Enligt konsumenttjänstlagen har du samma avbeställningsrätt, med ersättningsskyldighet för eventuella kostnader.
Avbeställning är sannolikt det billigaste alternativet, dock beroende på hurdana kostnader företaget haft.
Om du väljer att inte avbeställa, och inte heller betalar i tid gör du dig skyldig till avtalsbrott, och säljaren kan då välja mellan att kräva betalning eller häva samt begära eventuellt skadestånd.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar,