FrågaAVTALSRÄTTFormkrav08/04/2013

Formkrav för ett giltigt avtal vid en tvist

Hej! jag ska sälja min telefon imorgon via blocket. Jag ska byta den mot en iPad med en privatperson. Jag har läst på nätet att det är viktigt att man skriver ett avtal med köparen så jag har bevis på att vi har bytt sakerna. Men min fråga till er är vad måste jag skriva i avtalet för att det ska vara giltigt om en eventuell "tvist", eller vad man säger, kommer? Tack för eran tid och hjälp! Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Huvudregeln är att det inte föreligger några formkrav beträffande avtal. Det anses således vara tillräckligt att det endast föreligger en ömsesidig viljeförklaring parterna emellan.

Oaktat huvudregeln om formlöshet vad gäller avtal i Sverige, så är det att rekommendera att avtalet upprättas i skriftlig form och undertecknas av parterna; då bevismöjligheten underlättas väsentligt vid en eventuell tvist.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare