Giltighet av avtal

Hej. Jag och min flickvän har brutit upp och jag bor just nu i den hyresrätt som vi båda står skrivna på kontraktet på. Hon har fått ny lägenhet och för att göra det rättvist delar vi på hyran på båda lägenheterna för att vi inte ska behöva bo ihop under dom 3 månaderna uppsägningstid som vi har på vår gemensamma längenhet. Vi har skrivit kontrakt på detta och båda parter har skrivit under. Det står klart och tydligt hur mycket var och en ska betala till den andra innan den sista dagen varje månad. Hon har nu inte betalat in pengar till mig för föregående månad och är nu 5 dagar sen. Hur starkt gäller ett sådant kontrakt och hur kan jag gå vidare med detta när hon bryter mot kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

En viktig princip i juridiken är att avtal skall hållas. Svensk rätt inbegriper avtalsfrihet eftersom Avtalslagen, https://lagen.nu/1915:218 , är dispositiv, dvs. inte tvingande om annat har avtalats. Så länge som avtalet inte kan anses som oskäligt enligt 36§ Avtalslagen är avtalet giltigt mellan er.

Du kan vända dig till tingsrätten för att ansöka om stämning mot din avtalspart.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare