Dödsbodelägares rätt att komma överens innan arvskifte

Hej! Min mamma som dog ägde en bostadsrätt som hon muntligen önskat att min bror som som passat henne, skulle ärva hela lägenheten. Jag vet om hennes önskan och vi är sex syskon.Tre av oss vill avstå vårt arv till förmån för vår bror. En bror är förståndshandikappad och har överförmyndare och en bror vill ev ha ut sin del. Hur gör vi?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln avseende testemente är, vilket det verkar som att du känner till, att testamentet upprättats skriftligen inför två vittnen samt att dessa undertecknat testamentet. Dessa formkrav framgår av 10 kap. 1 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637).

I undantagsfall kan dock även muntliga testamenten godtas. Detta kräver dock att nödfall enligt 10 kap. 3 § Ärvdabalken föreligger samt att två personer funnits närvarande som vittnen. Av vad du skrivit framgår dock inget som tyder på att ett sådant nödtestamente har upprättats.

Att avstå arv regleras inte i lag men är allmänt vedertaget. Genom bestämmelsen i 23 kap. 1 § 2 st. Ärvdabalken har dödsbodelägarna rätt att mellan sig fördela arvet. Det hade givetvis varit enklare om egendomen varit testamenterad eftersom var och en av de arvsberättigade har rätt att behålla sin andel. Förhoppningsvis kan ni ändå lösa situationen på ett önskvärt sätt!

Angående er bror som är förståndshandikappad gäller vad jag kan förstå bestämmelsen i 11 kap. 4 § Föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381). Enligt denna bestämmelse ska en god man utses för att tillvarata den behövandes intresse.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare