Krav på fullgörelse

Hej! Jag har lånat pengar till en vän, i avtalet så skulle han betala varje månad men har har inte betalat ett bra tag, undrar om jag kan stämma han och få ut skadestånd pga han har ej följt avtalet och att han har rubbat min ekonomi, pga det så har jag mått dåligt och jag fick istället låna från andra för att återställa. mvh DD

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

En grundläggande princip inom civilrätten är att avtal ska hållas. I ditt fall betyder detta att din vän är bunden av ert avtal och de villkor som det innehåller. I och med att han brutit mot avtalet vilket medfört kostnader för dig så har du rätt till ersättning för dessa kostnader.

Ett annat sätt för att få din vän att betala är att gå till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett betalningsföreläggande. Detta är både billigare och snabbare än en domstolsprocess.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare