Samäganderätt och tvingad försäljning

Jag hotas med Tvångsförsäljning av mitt Ex. Kan jag som delägare - 50% i ett samägt hus krävas på en tvångsförsäljning då jag ensam sedan huset köptes stått för alla de löpande utgifterna, bolån osv. Han är dock Låntagaren, men jag har betalat allting. Jag bor ensam i huset med vårt gemensamma barn och mitt ex har aldrig bott här, han har egen bostad. Jag har även stått ensam för renovering och underhåll. Vad har jag för rättigheter i detta fallet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor.

Ägandeförhållandet vid samägande av fastighet regleras av samäganderättslagen (1904:48) (SäL). Enligt 6 § SäL kan varje delägare kräva att fastigheten för gemensam räkning ska säljas på offentlig auktion. Detta betyder alltså att ditt ex faktiskt kan göra verklighet av sitt hot och tvinga en försäljning av fastigheten.

Det uttrycks dock i 6 § SäL att ett beslut om att sälja en fastighet kan skjutas på framtiden om en delägare visar att denna har synnerliga skäl till att det inte ska komma till någon försäljning. Vad slags omständigheter som uttrycket synnerliga skäl tar sikte på är om sociala förhållanden (t.ex. ett barn måste gå på en viss skola) skulle tala emot en försäljning. Men den praxis som finns på området tyder att det ska mycket till innan synnerliga skäl anses föreligga, och därför bör slutsatsen kunna göras att det antagligen inte föreligger tillräckliga skäl i ditt fall för att skjuta upp en eventuell försäljning.

För att hamna i en god förhandlingsposition med ditt ex bör du naturligtvis inte nämna att så är fallet, utan istället bör du nämna att möjligheten finns att om vissa sociala förhållanden föreligger, kan detta hindra en försäljning av en samägd fastighet. Men samtidigt bör du vara medveten om att du som delägare i princip inte har någon möjlighet att stoppa en annan delägare från att sälja fastigheten, och få ut sin del av försäljningsintäkterna.

En lösning skulle kunna vara att formulera något slags hyresavtal med ditt ex för att på så få kontroll över dennes del av fastigheten, och genom detta preventivt hindra en försäljning.

Till sist ska sägas att saken blir annorlunda om du fortfarande är gift med ditt ex, eller om ni just nu ligger i skilsmässa. Om så är fallet tillämpas äktenskapsbalken och där finns regler som skulle vara mer förmånliga för dig i detta fallet.

Lawline RådgivareRådgivare