FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt31/03/2013

Vem ska betala reavinstskatt efter husförsäljning?

Snart ex maken satte in kontantinsats i vårt hus som nu är sålt. Han har uppskovsskuld på 300 000 som han säger att jag ska vara med och betala. Stämmer det?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga.

Jag uppfattar det som att ni har fått en vinst efter husförsäljningen och att ni då har begärt uppskov för reavinstskatten.

Bara det faktum att det är din exmake som har betalat kontantinsatsen för huset som ni har bott i innebär inte att du måste betala reavinstskatt - det beror på om ni har ägt huset gemensamt och hur ni har fördelat den eventuella vinsten.

Om huset har ägts av er 50/50 och ni har fått halva vinsten var så ska var och en av er betala halva reavinstskatten.

För mer information och vägledning rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket eller mäklarfirman som sålde huset.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare