Misshandel med psykiska medel

Psykisk misshandel. Vad jag vet är detta ine ett enskilt brott utan ingår i begreppet Misshandel. De facto förekommer det. Vad krävs för att få någon åtalad och fälld för psykisk misshandel? Bestående men, m.m.?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Misshandel utgör ett brott enligt 3:5 Brottsbalken (BrB), se https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1. För att det ska utgöra en misshandel krävs att en person tillfogats kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försatts i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, av någon annan. Som du skriver så är inte psykisk misshandel en brottsbeteckning, men viss form av psykisk misshandel kan utgöra en misshandel i lagens mening. Om en person tillfogats sjukdom i form av psykiskt lidande som medfört en medicinskt påvisbar effekt, t. ex. psykisk chock, så kan misshandel föreligga.

Det finns flera handlingar som kan tänkas förekomma vid en psykisk misshandel som kan vara brott enligt andra paragrafer, som exempelvis olaga hot (4:5 BrB), ofredande (4:7 BrB) och förolämpning (5:3 BrB). Exempel på ofredande är knuffar som dock inte orsakat den skada om krävs för att brottet misshandel ska föreligga. Även vissa former av skrämsel kan falla under denna brottsbeteckning.

Att beakta är även brottet grov fridskränkning samt grov kvinnofridskränkning (4:4a BrB). Dessa brott kan bli aktuellt då flera olika brott begåtts mot samma person av en närstående person till denna. Brotten ska återfinnas under 3, 4 eller 6 kapitel i Brottsbalken och utgjort ett led i en upprepat kränkning av personens integritet. Handlingarna som utgör brotten ska även vara ägnade att allvarligt skada personens självkänsla. Vid bedömningen om brottet varit ägnade att allvarligt skada personens självkänsla kan handlingar som inte är kriminaliserade beaktas, t ex någon form av psykisk misshandel genom exempelvis ständiga klagomål och försök till att isolera den andra personen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare