Konsuments rätt till påföljd vid fel på vara

Jag producerar en lättviktsdunjacka och säljer den via privat detaljhandel. Några konsumenter har hört av sig att jackan "läcker dun", vilket i princip är omöjligt att undvika på en sådan produkt. Det är ca 9 månader sedan de köpte den tills de hör av sig. Vad har konsumenten rätt till för ersättning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du är näringsidkare och sålt jacka till konsument så tillämpas konsumentköplagen. Konsumenter har ett ganska starkt skydd enligt denna lag. 

Är det så att det är fel på varan i konsumentköplagens mening så har konsumenterna rätt till att du antingen gör en omleverans och ger de en ny jacka eller att du avhjälper felet, 26§. 

För att det ska vara ett fel i lagens mening så krävs det här att jackans kvalitet ska avvika från vad köparen kunnat förvänta sig, 16§. Detta innebär att en dunjacka troligtvis oftast läcker lite dun och att det är något man kan förvänta sig.

Mitt svar är alltså att normala slitskador kan man vänta sig som konsument, att en dunjacka läcker lite dun. Men, är det mer än vad köparen kunnat vänta sig så har konsumenten rätt till att du avhjälper felet eller levererar en ny jacka. 

Hoppas mitt svar är till hjälp och lycka till!

Louise MalmbergRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo