Konsuments rätt till påföljd vid fel på vara
Lawline svarar
Hej och tack för din fråga!
Eftersom du är näringsidkare och sålt jacka till konsument så tillämpas konsumentköplagen. Konsumenter har ett ganska starkt skydd enligt denna lag.
Är det så att det är fel på varan i konsumentköplagens mening så har konsumenterna rätt till att du antingen gör en omleverans och ger de en ny jacka eller att du avhjälper felet, 26§.
För att det ska vara ett fel i lagens mening så krävs det här att jackans kvalitet ska avvika från vad köparen kunnat förvänta sig, 16§. Detta innebär att en dunjacka troligtvis oftast läcker lite dun och att det är något man kan förvänta sig.
Mitt svar är alltså att normala slitskador kan man vänta sig som konsument, att en dunjacka läcker lite dun. Men, är det mer än vad köparen kunnat vänta sig så har konsumenten rätt till att du avhjälper felet eller levererar en ny jacka.
Hoppas mitt svar är till hjälp och lycka till!