Äktenskapscertifikat

Hej! Min son ett svenskt nationellt bor och arbetar i Storbritannien. Han vill få ett intyg om något hinder att gifta sig utomlands. Vem ska han ansöka att få en i Sverige. Vänligen ge din gratis rådgivning Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att din son ska få ingå äktenskap utomlands kan det krävas ett s.k. äktenskapscertifikat, vilket regleras i kungörelsen (1969:123) om äktenskapscertifikat,se https://lagen.nu/1969:123

Äktenskapscertifikatet är ett intyg att din son enligt svensk lag har rätt att ingå äktenskapet, 1 §. Om din son är folkbokförd i Sverige ansöker han om äktenskapscertifikatet hos Skatteverket. Om din son har hemvist i främmande stat och inte är folkbokförd i Sverige får han istället vända sig till närmsta svenska ambassad eller konsulat, 2 §.

Vid ansökan om äktenskapscertifikat görs samtidigt en hindersprövning enligt 3 kap äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230. Syftet med hindersprövning är att kontrollera att det inte finns något hinder att ingå äktenskap. Det finns tre äktenskapshinder: 1) den som är under 18 år får inte gifta sig utan tillstånd, 2) de som är nära släkt får inte gifta sig med varandra, och 3) den som redan är gift får inte ingå äktenskap.

Äktenskapscertifikatet är giltigt i 4 månader från utfärdandet, 4 §.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare