FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt27/03/2013

Skatterätt

Hej, Mina föräldrar har fast egendom i Finland (boningshus samt tillhörande tomt, en skötsamt och skog), är finska medborgare men bor i Sverige. Undrar över hur man smidigast gör när det är min brors och min tur att ta över, tänker på skatten ? Vi är båda bosatta i Sverige, men jag är fortfarande finsk medborgare. Tacksam för tips och råd ! Med vänlig hälsning, Malin Plejbo

Lawline svarar

Hej Malin!

Så länge ni inte säljer egendomen kommer ingen skatteskyldighet att utlösas för er i Sverige. Om ni däremot bor i Sverige och sedan säljer gården så kommer ni att behöva skatta på eventuell reavinstskatt eftersom ni är obegränsat skatteskyldiga i Sverige.

johan wahlundRådgivare