Muntligt överlåtelseavtal gällande hund

Hej För 3 år & 7 mån..tog jag en hund till mitt hem pga av att uppfödaren var utarbetat (fd svägerska) inga papper skrevs ,bara muntligt avtal m vittnen som hörde allt..Nu vägrar hon ge mig papprena på hunden..påstår att hon äger hunden..vill ha pengar för han..SKK säger till mig att hon försumat sin hund,brutit SKK,s regler som uppfödare,får ej lämna ut hundar utan avtal skrivet..hon bet ingen försäkring på hunden längre,berättar ej det för mig fast vi kom överens om att hon skulle det..Nu kan jag inte ta förs..då hon har alla papper..SKK tycker jag ska skicka en räkning till kronofogden ca 170.000 i dagisavgift för alla dagar han bott här...Vad ska jag göra..lämnar honom INTE ifrån mig..ska jag ta det till domstol ?

Lawline svarar

Överlåtelser av, till exempel, husdjur kräver inte skriftliga avtal för att vara giltiga i Sverige. Detta betyder att om ni slutit ett avtal om äganderätten för hunden så är detta bindande mellan dig och din före detta svägerska. Om det finns vittnen borde det vara möjligt att slå fast vad detta avtal innehåller.

Vid överlåtelser av hundar tillkommer dock frågot om hundregister, och som sagt, försäkring. Men det dessa frågor har du säkerligen kunskap om.

Att medlemmar av SKK inte får lämna ut hundar utan skriftliga avtal är ett villkor mellan din före detta svägerska och SKK och borde inte påverka giltigheten av ert avtal.

Att gå till domstol är alltid en möjlighet, men där kommer det att bli en bevisfråga om vad ert avtal innehöll och då avtalet inte var skriftligt är det svårt att veta vad domstolen skulle komma fram till.

Angående SKK:s förslag om att begära din före detta svägerska på dagisavgifter är detta en möjlighet. Om det stämmer att hunden tilhör henne så har du med all säkerhet rätt till ersättning för att du tagit hand om hunden. Det skulle kunna vara ett sätt att få henne att gå med på att lämna över alla papper till dig om det blir för dyrt att betala den ersättning du har rätt till om hunden är hennes.

Jag skulle dock rekommendera dig att ställa kravet till din före detta svägerska istället för att gå direkt till kronofogden om du inte vill lämna hunden ifrån dig. Du måste vara medveten att även angående detta kan det bli tvist i domstol om hon inte accepterar att du har rätt till ersättning.

Lawline RådgivareRådgivare