Provanställning

Hej, Jag har en provanställning på elgiganten sen November månad förra året och nu senaste månaderna har jag olyckligt råkat ut för ett par sjukdomar ett antal gånger då jag varit tvungen att sjukskriva mig. För inte så länge sedan så fick jag ett abrupt meddelande från min chef om att de vill säga upp mig då de anser att jag vart sjuk för ofta, utan någon som helst förvarning eller något. Får det gå till såhär?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du kontaktar Law-Line med dina frågor!

Vad det gäller provanställning får sägas att detta är en anställningstyp som ger den anställde en mycket svag ställning gentemot arbetsgivaren. Det är nämligen så att arbetsgivaren i princip utan förvarning kan avbryta en provanställning, och behöver inte uppge något direkt skäl för detta. Detta går att utläsa av 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) (https://lagen.nu/1982:80#P6).

Om avbrytandet av provanställningen motiveras av diskriminerande intentioner kan dock arbetsgivarens beslut utgöra en grund för skadestånd i enlighet med diskrimineringslagen (https://lagen.nu/2008:567).

Det finns emellertid ett krav på arbetsgivaren vid avbrytande av en provanställning, och detta är att han ger den provanställde 14 dagars uppsägningstid (se 31 § LAS, https://lagen.nu/1982:80#P31). Om arbetsgivaren inte gör detta utan istället meddelar att arbetstagaren måste lämna sin provanställning omedelbart har arbetstagaren rätt till 14 dagars lön. Arbetstagaren får således rätt till skadestånd enligt 38 § LAS vilket kan utnyttjas om arbetsgivaren vägrar att betala ut lönen.

Lawline RådgivareRådgivare