FrågaAVTALSRÄTTGåva23/03/2013

Överlåtelse av fastighet till ett av flera barn

Hej! Min mans föräldrar äger ett hus som de nu vill överlåta till sitt andra barn, min mans syster. Tidigare har hans föräldrar sagt att de ska sälja huset genom en mäklare och att syskonen ska få ta del av vinsten som en egen handpenning till deras egna husköp. Det har inte skrivits några papper utan det har bara varit muntliga "löften". Men som sagt - nu har de planerna ändrats och huset ska förmodligen skrivas över på hans syster med sambo. Nu undrar vi om min man har något att säga till i denna fråga eller kan hans föräldrar överlåta huset till det ena syskonet utan några skyldigheter till det andra syskonet?

Lawline svarar

Hej!

Muntlig gåvoutfästelse avseende lös egendom (vilket pengar utgör) är utan verkan, 1 § gåvolagen. Att föräldrarna tidigare sagt att båda syskonen ska få del i vinsten vid en försäljning ger därmed inte din man någon faktisk rätt till någonting.

Det står föräldrar fritt att under sin livstid ge bort tillgångar till sina vuxna barn utan något rättvisetänk. Under föräldrarnas livstid kan därmed inte din man få några rättigheter gentemot föräldrarna eller syster med anledning av fastighetsöverlåtelsen. Efter att föräldrarna gått bort finns dock regler om förskott på arv vilka skulle kunna bli tillämpliga. Enligt 7:1 Ärvdabalken presumeras gåvor till barn under arvlåtarens livstid utgöra förskott på arv, vilket innebär att din makes syster skulle få avräkna värdet på gåvan av fastigheten och att din make således kommer ärva mer än sin syster. Detta gäller dock endast om inte annat framgår. Om föräldrarna t.ex. i ett gåvobrev skriver att fastigheten inte ska utgöra förskott på arv så kommer inte din man att få mer än sin syster i arv efter föräldrarnas bortgång.

Gåvolagen hittar du https://lagen.nu/1936:83.
Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare