När anses det föreligga en påtaglig störning i verksamheten?

Hej. Ansökt om föräldraledigt i sommar, mer än tre månader i förväg. Min chef sa när jag lämnade in min ansökan att hon ev kommer att neka mig ledigt pga att det kan innebära en störning i verksamheten då det kan bli svårt att få in en vikarie för de fem veckor jag ansökt om. Jag jobbar på ett sjukhus med flera hundra anställda, kan hon då ange detta som skäl för att neka mig ledigt? Hur definieras påtaglig störning för en så stor arbetsgivare? MVH Lisa

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Vad som utgör “påtaglig störning” är beroende av omständigheterna i det särskilda fallet. En ganska avgörande faktor är arbetsplatsens storlek.

På en mindre arbetsplats har typiskt sett varje enskild arbetstagare en större betydelse till skillnad från en arbetsplats med fler anställda. Utrymmet för omdisponeringar av personal är vanligtvis större än på en mindre arbetsplats. Således är det rimligt att anta att arbetstagares önskemål om ledighet i fler fall medför en påtaglig störning hos arbetsgivare som endast har ett fåtal anställda.

Vid en tvist mellan en arbetsgivaren och en arbetstagaren om ledighetens förläggning gäller som huvudregel arbetsgivarens beslut fram till dess att frågan avgjorts i domstol. Det ankommer på arbetsgivaren att visa att det skulle ha medfört en påtaglig störning i verksamheten att förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare