Bevisning - Trafikförseelse

hejsan jag blev för en tid sen stoppad av polis som sa sig att jag låg för nära dom... ena polismannen påstog sig ha suttit bakåtvänd å tittat genom tonad bakruta ut i mörker och den andra (föraren) sa sig ha sett att jag låg för nära bakom honom i sin backspegel men han hade missat att tanklocket var öppet viket man inte bör kunna göra om man ens kollat i backspegeln då den är i ungefär samma höjd... så frågan är nu hur är det möjligt att ge detta utlåtande om att jag låg för nära då dom inte borde kunnat haft någon referenspunkter alls då det var mörkt ute och att det ofta är annat avstånd i en backspegel då det ofta till å med står (object ar closer then they aper ) som text i dom flesta speglar.. avståndet var i allfall ca 20-25 meter bakom polisbilen i en hastighet av 30km/h på en 50 väg...

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I svensk rätt råder s.k. fri bevisprövning, 35 kap 1 § rättegångsbalken. Principen om fri bevisprövning innefattar såväl fri bevisföring som fri bevisvärdering. Den fria bevisföringen innebär att det i princip inte uppställs några begränsningar i fråga om de källor som får användas för att utreda det faktiska händelseförloppet. Parterna i en rättegång har således rätt att åberopa all form av bevisning, med undantag t.ex. för sådan information som omfattas av läkares och advokaters tystnadsplikt.

Fri bevisvärdering innebär i sin tur att domaren fritt har att avgöra värdet av den bevisning som lagts fram i rättegången. Om fallet ifråga skulle tas upp till prövning skulle rätten således beakta de svagheter i den bevisning som åberopas. Som Ni mycket riktigt påpekar kan omständigheter som att det varit mörkt och att observationen gjorts genom backspegel påverka rättens bedömning av polismännens eventuella vittnesmål.

Rättegångsbalken finner Ni https://lagen.nu/1942:740

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare