Möjligheter för bröstarvingar att utfå kvarlåtenskap vid ena makens bortgång

Räcker äktenskapsförord eller behövs också testamente? Jag och min hustru har äktenskapsförord där all egendom är enskild. Vi har en gemensam dotter. Vad händer om ex. min hustru skulle dö? Ärver jag eller (i o m att egendomen är enskild) vår dotter min hustrus enskilda egendom, eller måste hon upprätta ett testamente till vår dotters fördel? Om hennes arv går till dottern, kommer dottern att kunna kräva sin del (ex. en del av fastighet) vid bouppteckningen, eller får hon vänta, efterarv?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Kvarlåtenskapen tillfaller den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken (1958:637), ÄB. Makes arvsrätt omfattar även enskild egendom som den avlidne maken ägt. Kvarlåtenskapen måste dock inte tillfalla den efterlevande maken. Dels kan denne avstå från kvarlåtenskapen, dels kan egendomen testamenteras bort. En viss andel av egendomen kan emellertid inte testamenteras bort enligt den så kallade Basbeloppsregeln i 3 kap. 1 § 2 st. ÄB.(Gösta Walin och Göran Lind, Ärvdabalken del 1 - Kommentar till Ärvdabalken Del 1 (1-17 kap.) Arv och testament, 6 u.)

Enligt Basbeloppsregeln har den efterlevande maken alltid rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger prisbasbeloppet. Detta är dock en möjlighet för efterlevande make, inte en skyldighet.

Med andra ord har gemensamma barn alla möjligheter att få egendomen direkt, utan att barnet får invänta den andra makens bortgång, om båda makarna vill det.

Lars BålmanRådgivare