Äganderätt vid köp

För ca 1 månad sedan hittade jag en annons på en Chihuahua valp på blocket, jag och ägaren kom överens om att hunden skulle vara hos mig på prov några dagar för att se att allt fungerade. Efter ca 1 vecka smsade jag henne & skrev att jag bestämt mig för att köpa honom & hon samtyckte till detta. Nu 3 veckor senare vill hon ha tillbaka hunden, vi har inte hunnit skriva papper så hunden står fortfarande på henne. Men jag har alla sms kvar där hon skriver att hon samtycker till köpet osv. Har hon rätt att bryta köpet ? Jag har hunnit fästa mig vid hunden & han vid mig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Enligt sakrättsliga principer så antas den som har föremålet i sin besittning ha äganderätt. Att du har hunden talar alltså väldigt mycket för att du har äganderätten. I det här fallet ligger bevisbördan på säljaren eftersom att hon påstår något annat.

Du har bevis som styrker att en överlåtelse har skett och  dessa kan bli viktiga om detta skulle bli en tvist. Dock ligger som sagt bevisbördan på säljaren i det här läget.

Hon har inte rätt att bryta köpet på grund av att hon ångrar sig. Det enda som skulle gett henne rätt att bryta köpet vore om du var väldigt sen med betalningen eller om du inte medverkat till köpet, t.ex hämtat hunden i tid, Köplag (1990:931) 54-55.

Med vänlig hälsning,

Susanne Cermenius

Susanne CermeniusRådgivare