Muntligt avtal om hyra av lokal

Hej! jag och mina vänner skulle hyra en lagerlokal av en person och inget kontrakt skrevs vid inflytten, vi diskuterade en ungefärlig hyra vid övertagandet av lokalen och skulle höras vidare. De första 6månaderna försökte vi upprepade gånger att få tag på ett kontonummer att betala till, men utan resultat. Nu har det gått mer än tre år och vi har flyttat ut. Heldst vill vi såklart ersätta honom till den grad där han är nöjd, men ekonomiskt kan det bli svårt. Så frågan lyder; hur bindande kan våran muntliga överenskommelse vara? skulle uthyraren på juridisk väg retroaktivt kunna kräva oss på totalbeloppet? fåtal telefonsamtal och sms är kontakten som varit.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

När det gäller hyra av lokal finns inga särskilda formkrav för att ett avtal ska anses komma till stånd. Både muntliga och skriftliga avtal är alltså bindande. Om någon av parterna begär ett skriftligt avtal ska dock ett sådant upprättas. Av din
information framgår inget som säger att någon av parterna begärt ett skriftligt kontrakt, i så fall är er muntliga överenskommelse bindande.

I hyresavtalet ska egentligen hyran vara till beloppet bestämd. Om det är som i ert fall, att inget avtalats, ska hyra utgå med ett belopp som är skäligt med hänsyn till parternas avsikter och övriga förhållanden när avtalet ingicks.Vad gäller betalningen ska, om inget avtalats, hyran betalas senast sista vardagen före
varje kalendemånads början. Betalning ska även ske till en adress som hyresvärden anvisat. Då ni inte har någon adress bör ni förslagsvis, på ett bankkonto, sätta in de pengar som motsvarar en skälig hyra.

Hyresvärden har två år på sig från det att hyresgästen flyttat ut att framställa ett krav på betalning. Om inget krav framställs inom två år, går rätten förlorad. Svaret på fråga om hyresvärden kan kräva er på beloppet beror alltså på hur länge sedan
det var ni flyttade ut.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare