FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen13/03/2013
Fel i vara, hävningsrätt
Hej!
För ca 2 månader sen köpte jag en mobiltelefon på en Teliabutik. Redan från dag 1 hade jag problem med att skicka sms, det kunde ta flera timmar för ett sms att levereras (om det över huvud taget levererades). Jag ringde då till kundtjänst som sa att det mest troligt var fel på sim-kortet. Jag testade mitt sim-kort i en annan telefon och då funkade det att skicka sms utan problem, men kundtjänst envisades ändå om att jag skulle betställa ett nytt sim-kort.
Några veckor senare började telefonen att starta om sig själv med jämna mellanrum. Detta problem blev bara värre och värre och förra veckan dog den, den gick alltså inte att slå på.
Jag gick in på Teliabutiken där jag köpt telefonen och sa att jag ville häva köpet eftersom att jag haft problem med den sen dag 1 och för att jag bara haft den i 2 månader. Säljaren läxade upp mig med att det inte funkar så. Jag kan inte begära att få en ny telefon förrän jag lämnar in den för tredje gången.
Nu undrar jag om detta verkligen stämmer? Det känns som att jag har köpt en trasig telefon från första början. Finns det något jag kan göra??
Mvh Linda
Lawline svarar
Hej,
Av det du berättar verkar det som att din telefon är felaktig enligt konsumentköplagens mening. Du har då rätt att kräva att Telia reparerar telefonen eller ger dig en ny enligt 26 § konsumentköplagen. Om Telia inte går med på detta har du rätt att häva köpet enligt 28 § konsumentköplagen. Säljarens påstående om att du måste lämna in din telefon tre gånger för att häva köpet stämmer inte.
Konsumentköplagen hittar du http://lagen.nu/1990:932
Med vänlig hälsning,
Axel BonningRådgivare