Uppsägning av lokal.

Jag har ett företag som hyr ett fack i en verkstadsföretag lokal min fråga är i hyres kontakter står de att hyres avtalet gäller mellan 2013-02-01 till 2013-11-31 och att uppsägningen sker senast 3 månader innan avtalad tid går ut om inte uppsägning sker förlängs kontraktet med 1 år automatiskt. Går de och säga upp de redan nu? Eller funkar de? Hur ska man göra, har inte råd går i konkurs om ja inte blir av med lokalen!

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga! Det står i avtalet att uppsägning ska ske senast tre månader innan avtalad tid går ut. I detta fall innebär det att du kan säga upp lokalen nu och att kontraktet därmed inte kommer bli förlängt efter den 31/11. Detta är ett generöst avtal då lagen stadgar att det i ditt fall ska vara 9 månaders uppsägningstid, om ni inte avtalat om längre tid. Mitt svar blir därmed, med viss reservation, att de tre månader som är nämnda i avtalet är för att förhindra en förlängning av avtalet efter den 31/11 men att det inte ska tolkas som att du kan säga upp avtalet nu och därefter flytta ut om tre månader. Avtalet kommer att löpa hyrestiden ut.

Vänligen,

Frida LindbergRådgivare