Återvinningsregler avseende närstående

Hej! Kan man hänvisa till något lagrum vad gäller att det inte finns någon tidsgräns för närastående vad gäller återvinning?

Lawline svarar

Hej!

Återvinningsreglerna skiljer sig åt beroende på rättshandling. Av 4 kap. 5 § st. 3 konkurslagen (https://lagen.nu/1987:672) framgår att en rättshandling som ägt rum mer än fem år innan fristdagen endast kan gå åter om den gällt någon närstående – någon yttre tidsgräns finns därför inte.

Reglerna vid gåva till närstående är dock annorlunda. Enligt 4 kap. 6 § konkurslagen kan en gåva till närstående endast återvinnas om den fullbordats tre år före fristdagen.

Förhoppningsvis var det svaret du sökte, lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare