FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/12/2006

Registrering av firma

Hej, vi har ett litet IT-konsultbolag som fått nej från Bolagsverket vad gäller vårt företagsnamn. Vi ville heta Conevo men bolagsverket nekade oss det namnet för det finns ett annat bolag i samma bransch som heter Consevo. Hur kan man överklaga ett sånt beslut och har Bolagsverket någon lag de grundar sitt ställningstagande på? Vet ni något om chanserna att vinna en eventuell process mot bolagsverket och finns det någon praxis? Mvh

Lawline svarar

Hej! Bolagsverket tillämpar firmalagen (FL) när de fattar den här typen av beslut. Även varumärkeslagen (VML) kan aktualiseras men lagarna överlappar till stor del varandra och det räcker att förklara innebörden av firmarätten för att svara på din fråga. För att förstå det överlappande skyddet se 3 § VML och 5 § FL. Enligt 10 § FL får man inte registrera en firma som är förväxlingsbar med annans registrerade firma eller varumärke. Enligt 6 § FL föreligger förväxlingsrisk om märkena liknar varandra och de avser verksamhet av liknande art. Du skriver att det andra företaget är verksamt inom samma bransch så den kvarstående frågan blir huruvida märkena kan anses vara alltför lika varandra. Här ser Bolagsverket i sin bedömning till märkets utseende och uttal. Ur praxis kan nämnas att KEA ansetts vara för likt IKEA, IZUMO har ansetts förväxlingsbart med MIZUNO och ASCOM förväxlingsbart med ASCO. Bolagsverkets beslut kan överklagas till kammarrätten med regeringsrätten som sista instans. Hoppas detta var till någon hjälp. Varumärkeslagen hittar du http://www.lagen.nu/1960:644. Firmalagen hittar du http://www.lagen.nu/1974:156. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare