Förvaltning av samägd fastighet med hjälp av god man

Hej Jag har en fråga angående en fritidsfastighet som min far äger 2/3 av. Han betalar 2/3 av kostnaderna men han nekas av dom övriga andelsägarna att nyttja fastigheten 2/3 av tiden. Övriga andelsägare tycker att han endast har rätt att nyttja 1/2 av tiden. Jag har förstått att han kan ansöka om en god man som styr upp förvaltningen av fastigheten. Eftersom andelsägarna inte kommer överens vill han dela in sommaren så att han kan vistas där själv 2/3 av tiden. Har han rätt till detta? Hur brukar ärenden liknande detta hanteras av den sk goda mannen? Tvångsförsäljning kan inte bli aktuell då detta avtalats bort i gåvobrev. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Enligt 3 § i Lag (1904:48 s. 1) om samäganderätt så kan en delägare till samägt gods begära hos tingsrätten på den ort där godset finns att godset under en viss tid ska omhändertas av en god man. Gällande en fastighet så är det ofta en advokat som utses. Förfarandet är till för att lösa tillfälliga tvister. När delägarna sedan enats om att återta förvaltningen själva anmäls detta till rätten, då upphör förvaltarskapet för den gode mannen enligt 5 § i lagen om samäganderätt. Delägarna måste sedan gemensamt betala för den gode mannens arvode i förhållande till sin samäganderättsandel i godset, dvs. din far kommer betala 2/3 av detta, se 15 § lagen om samäganderätt. Den gode mannen ska förvalta godset på det sätt som kan antas vara bäst för delägarna gemensamt.

Din far har mig veterligen inget rätt att få vara mer i fastigheten eller liknande utan gällande samägt gods måste delägarna komma överens om hur de vill ha saker och ting, bra är givetvis om avtal finns då detta underlättar vid framtida tvister. För att få bättre insikt i hur goda mannens förvaltning går till kan du kontakta överförmyndarnämnden/överförmyndaren i aktuell kommun som ansvarar för dessa då ingenting tydligt finns lagstadgat.

Lycka till!

Vänligen,

Fanny OlssonRådgivare