FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/03/2013

Tvist rörande samägd bostadsrätt

Jag och min man äger en bostadsrätt som vi tog lån på.Om jag vill gå isär och min man inte vill detta,inte vill sälja lägenheten hur skall jag då agera? Måste jag betala lånen+avgiften även om jag inte bor kvar där och vi har fått formellt om skilsmässa av Tingsrätten. Tacksam fär råd?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När det gäller ett gemensamt ägande av en bostadsrätt som i det här fallet ägs av dig och din man är lagen som samäganderätt tillämplig, den kan du läsa här: https://lagen.nu/1904:48_s.1

Av ovan nämnda lag följer att dess regler gäller så länge ingenting annat har avtalats mellan delägarna. Så länge inget sådant avtal är slutet mellan dig och din man är alltså lagen regler tillämpliga.

Vad som skulle kunna vara av intresse för dig i denna situation är lagens 6 §. Av den följer att var och en av delägarna har rätt att hos tingsrätten ansöka om att egendomen i sin helhet säljs på offentlig auktion om ingen av delägarna kan visa synnerliga skäl emot en försäljning. Dessa synnerliga skäl ska dock vara starka för att förhindra en eventuell försäljning.

Du har alltså rätt att ansöka om att få hela lägenheten såld om ni inte kan komma överens. Om detta sker så delas köpeskillingen sedan mellan dig och din man. Om detta sker kan även både du och din man ansöka om att ett lägsta bud sätts för försäljningen för att inte riskera att sälja lägenheten till ett för lågt pris.

Det finns således möjligheter för dig att agera ifall en sådan situation som du beskrivit i din fråga skulle uppkomma.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare