Skadeståndskrav mot bokföringsbyrå

Hej igen, Jag undrar på vilka rättsliga grunder man kan kräva skadestånd mot en bokföringsbyrå? Tacksam för ert svar.

Lawline svarar

Hej!

Din fråga handlar om vad man inom skadeståndsrätten kallar rådgivningsansvar. Detta begrepp betyder att en företrädare för en viss yrkesgrupp, till exempel en advokat eller en revisor, har ett skadeståndsansvar för de råd som lämnas i yrkesutövningen.

En grundläggande förutsättning för att rikta skadeståndkrav mot någon är att man drabbats av skada. Exempelvis kan skada vara försämrat rörelseresultat, minskade inkomster eller ökade utgifter.

Ett annat krav för att just en bokföringsbyrå ska bli skadeståndsskyldig är att en person som arbetar på byrån har varit oaktsam. För att konstatera att oaktsamhet föreligger krävs en bedömning i förhållande till hur branschen anser att en aktsam yrkesutövare borde utöva sitt yrke. Man tar bland annat hänsyn till risken för skada och storleken av den potentiella skadan, men även till faktorer som talar mot ansvar. Förutom oaktsamhet kan också en brottslig handling grunda skadeståndsansvar, då behöver man inte göra en oaktsamhetsbedömning.

Slutligen krävs ett orsakssamband mellan den skadeståndsgrundande handlingen och den uppkomna skadan. Detta brukar uttryckas som att det felaktiga utförandet av tjänsten eller det felaktiga rådet ska ha orsakat den aktuella skadan för att skadeståndsansvar ska aktualiseras.

Dessa är det allmänna förutsättningarna för en bokföringsbyrås skadeståndsansvar. Vanligtvis finns även ett avtal mellan byrån och personen som vänder sig till den och detta avtal kan givetvis påverka bedömningen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare