FrågaAVTALSRÄTTGåva03/03/2013

Gåva av mobiltelefon med abonnemang

Hej! Jag har som gåva fått en mobil av en dåvarande pojkvän. Mobilen står skriven i hans namn. För ca 6/7 månader sedan så var jag tillsammans med en kille som gav mig en Ipone fast jag först var emot det -eftersom det är en dyr gåva och det kändes inte helt rätt att ta emot en sån dyr gåva. Men han övertygade mig om att han hade råd och att han INTE förväntade sig någonting av mig. Vilket han sa flera gånger. Han var väl insatt i hur min ekonomi såg ut och fortfarande ser ut så han visste att jag aldrig skulle kunna ge honom pengar för vare sig mobilen eller abbonnemanget som han tecknade i sitt namn och avgifterna som drogs och dras fortfarande från hans konto. Men nu när det är slut mellan oss så vill han ha tillbaka telefonen och har dessutom spärrat sim kortet på MIN mobil som jag fick av honom, så att jag varken längre kan ringa eller smsa. Jag BAD ALDRIG om den här gåvan! Han övertygade och övertalade mig att ta emot den. Jag var tveksam och försiktig till att ta emot den här mobilen. Och nu när det är slut så är han bara bitter och spärrar sim kortet till den mobil jag har lärt mig att gilla och använda. Får man göra så hära? Ta tillbaka en gåva han för länge sedan gav mig med övertygning om att han hade råd och verkligen ville ge mig den. Jag känner mig både lurad, blåögd och dum! Snälla hjälp mig! vad är rätt? Med vänliga hälsningar Camilla.

Lawline svarar

Hej Camilla!

Om jag har förstått saken rätt har du fått en mobiltelefon i gåva. Kopplat till denna mobiltelefon finns en abonnemang skrivet på givaren (din ex-pojkvän). Givaren vill nu ha tillbaka telefonen och har spärrat sim-kortet.

Eftersom du fått telefonen genom en fullbordad gåva är telefonen din. Din ex-pojkvän har ingen rätt att få tillbaka den. Abonnemanget är dock ett avtal mellan honom och teleoperatören. Han har således rätt att spärra sim-kortet på telefonen.

MVH,

Lawline RådgivareRådgivare