Föräldrars skadeståndsansvar för skador som barnet orsakat av olyckshändelse

Hej ! Det sägs att en förälder kan bli ekonomiskt ansvariga för de skador som barnets vårdslöshet orsakar. Och dessutom att en förälder kan bli skadeståndsskyldig om han/hon brustit i sin tillsyn över barnet. I vilken lag / paragraf står detta ? Jag menar inte brott, utan olyckshändelser. Tex förstört någons fönsterruta. MVH

Lawline svarar

Hej!

Vårdnadshavande föräldrar ansvarar för att barn står under uppsikt i syfte att hindra barnet från att orsaka skada för någon annan. Detta framkommer av 6 kap 2§ Föräldrabalken (FB), se https://lagen.nu/1949:381. Enligt 2 kap 1§ Skadeståndslagen (SkL) så ska den som uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakar person- eller sakskada ersätta skadan, se https://lagen.nu/1972:207. Detta innebär att en vårdnadshavande förälder som av oaktsamhet (eller uppsåtligen) brustit i plikten som tillkommer dem enligt 6 kap 2§ FB kan bli skadeståndsskyldig för skador som deras barn orsakat av olyckshändelse.

Om barnet varit vårdslös kan även barnet bli skadeståndsskyldig enligt 2 kap 1§ SkL. Skadeståndsskyldigheten ska vara skälig med hänsyn till bl.a. barnets ålder och utveckling. Om barnet är under 12 och har en ansvarsförsäkring bedöms det alltid som skäligt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare