FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/02/2013

Undantag från bortfall av rätt till hävning av köp

Hej!

Jag undrar om det finns någon lag som reglerar värdeminskningar av köpta varor? jag har en häst som minskat i värde efter köp och på grund av väsentliga fel vill jag häva köpet men då hästen kastrerades innan ankomst till mig vill säljaren inte ta tillbaka honom för att hon anser att jag har orsakat en värdeminskning på hästen trots att vi tillsammans kom överens om att han skulle kastreras. Vore jättesnällt om jag kunde få hjälp med en laghänvisning eller liknande.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det korta svaret är att nej, säljaren kan inte vägra din hävning, ifall du ersätter säljaren den värdeminskning som har uppstått på varan. Detta står att finna i 66:e paragrafen i Köplagen, första och tredje stycket.

I det fall att det är konsumentköplagen som är tillämplig finns motsvarande bestämmelse i paragraf 45.

Beroende på din och säljarens relation är det antingen Köplagen, https://lagen.nu/1990:931, eller Konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932, som är tillämplig.

Vilken lag som ska användas bestäms av om du köpte hästen för eget bruk eller i din (eventuella) näringsverksamhets syfte - och likaså ifall säljaren sålde hästen som privatperson eller som näringsidkare. Ifall köpet gjordes mellan två privatpersoner så är det Köplagen som tillämpas.

I din situation, bedömd ifrån det fall att inget finns avtalat om köpet och dess eventuella återgång, vill du häva på grund av ett fel i varan/hästen. Påföljder på grund av fel i varan kan enligt 30 § KöpL bli avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller hävning, samt att köparen får kräva skadestånd.

För att du ska få vidta någon av dessa åtgärder måste först fastställas att det finns ett fel på hästen och att det är köprättsligt relevant.

För att felet ska kunna göras gällande mot säljaren måste felet ha funnits "i sitt embryo" - det ska ha funnits även om det inte visade sig - innan risken för varan övergått till köparen (vilket oftast sker vid överlämnandet) - detta kallas ofta för ett "dolt" eller "förborgat" fel (21 § KöpL). Ej heller får fel göras gällande mot säljaren ifall köparen kände till felet vid köpet, eller borde ha märkt vid en undersökning av varan innan köpet. Om en undersökning inte har gjorts får fel inte göras gällande om de borde ha märkts vid undersökningen. Om säljaren förfarit ohederligt kan felinvändningen göras ändå (20 § KöpL).

Därtill måste felet reklameras, vilket betyder att säljaren måste underrättas om att du har uppmärksammat ett fel. Dock verkar det som att du redan gjort det, eftersom att av din fråga framgår att du varit i kontakt med säljaren. Reklamationen beskrivs i 32 § KöpL.

Vad som utgör ett fel beskrivs i paragraferna 17-19 i KöpL - de kan sammanfattas som att om varan avviker från vad köparen med fog kan förvänta sig, antingen genom vad säljaren har sagt om varan i fråga eller om vad man i allmänhet kan förvänta sig av en varan, så föreligger ett fel. Huruvida detta fel sedan är köprättsligt relevant (d.v.s. kan göras gällande mot säljaren) beskrev jag i styckena ovan.

Att jag uttrycker mig så allmänt beror på att hästar (och andra djur med, för den delen) är svåra att felbestämma, och jag kan inte ge några direkta råd här.

Den åtgärd mot säljaren som du vill vidta, hävning, förutsätter att avhjälpande och omleverans inte kan göras/har gjorts, samt att felet är väsentligt för köparen. Därtill behöver säljaren ha insett att avtalsbrottet (felet) är av väsentlig betydelse för dig (39 § KöpL) . Den här vetskapen hos säljaren ska ha inträtt i skälig tid innan hävningsanspråket kommer, i praktiken brukar den uppstå vid reklamationen och begäran om avhjälpande.

Det som säljaren invänder mot ditt hävningsanspråk regleras som sagt i 66 § KöpL: att köparen inte får kräva hävning om han inte kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad eller oförminskad. Det finns flera undantag från den här regeln inom dess själva lydelse, men av störst vikt är det i dess tredje stycke, att rätten till hävning inte går förlorad om köparen ersätter säljaren för den minskning i varans värde som blivit.

Eftersom att jag inte vet så mycket om hur ert avtal såg ut i närmre detalj så kan jag inte ge dig några närmre råd om hur 66 § kan göra dig skyldig att ersätta kastreringen eller ej, men oavsett om den blir tillämplig eller ej så kan den inte helt förhindra en hävning av köpet.

Jag hoppas att detta svar bringar lite klarhet i din situation,

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare