FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/02/2013

Civilprocess - stämning

Hej., 1985 bildade min dåvarande make och jag ett HB. I sep samma år stack han ifrån mig o vår dotter + tog firmabil o papper. I okt -85 skrev vi ett avtal där han påtar sig HELA ansvaret för företaget. Under hösten 2012 blev jag tvingad att ingå ett ackord med X gällande HB's löpande checkkredit. annars hade jag förlorat min bostad. Under 2012 hade jag även utmätning från Kronofogden pga detta. Jag betalade 50 tkr av totalt nästan 300 tkr. (Krediten var på 50 tkr-85). Att gå via Kronofogden är meningslöst. Har inget egentligt hopp att få tillbaka, men anser att jag i alla fall behöver ett domslut på detta. Jag vet att jag utan vidare har rätt till 50 % - men avtalet avser alltså 100 %. Hur gör jag? Väldigt tacksam för svar. MVH HS

Lawline svarar

Hej!

Om jag har tolkat din fråga korrekt så undrar du hur du ska gå tillväga för att kräva pengarna från din dåvarande make utan att gå  direkt via kronofogdemyndigheten.

Enligt 42 kap. 1 § rättegångsbalken (RB, https://lagen.nu/1942:740  ) ska du ansöka om stämning hos tingsrätten. Den tingsrätt som du ska skicka in stämningsansökan till är den som ligger i den ort där din dåvarande make bor. Vad som ska ingå i en stämningsansökan framgår av 42 kap RB men jag skulle föreslå att du kollar på http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/ där det finns en liten guide till hur du stämmer någon.

Om din dåvarande make medger käromålet (dvs erkänner att han är skyldig dig pengar på det sätt som du påstår) eller om han förlorar tvisten så kommer du få en exigibel (verkställbar) dom. Detta innebär att du får en dom som kan verkställas genom egendom kommer utmätas hos din dåvarande make.

Om det huvudsakliga problemet är att han inte har någon tillgångar som kan utmätas så hjälper det inte med en dom från tingsrätten. Du kommer i så fall bara att dra på dig onödiga kostnader.

Vänliga hälsningar

Olle

Olle LindbergRådgivare