Sälja egendom utan att fråga make

Hej! Får den ena parten i ett äktenskap (inget äkteskapsförord skrivet) sälja en kapitalvara (bil) utan den andras godkännande? Äktenskap sen mer än 15 år, båda svenska medborgare sen födseln.

Lawline svarar

Hej,

Under äktenskapet har man rätt att sälja egendom man äger utan att fråga den andre maken. Om ni äger egendomen tillsammans kan det däremot krävas godkännande eftersom ni då har samäganderätt till den. Det är först vid en bodelning som reglerna om giftorättsgods aktualiseras. Giftorätten innebär att all egendom som inte är makarnas enskilda (tex. genom ett äktenskapsförord) ska fördelas lika mellan makarna efter avdrag för varderas skulder.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare