FrågaAVTALSRÄTTGåva26/02/2013

Gåvoavtal och hundregistrets betydelse

Hej. Jag och min flickvän fick en hund för 1 år sen men vi skrev inga papper på att hunden. Nu vill den förra ägaren ha tillbaks hunden. Vi kom överens att hunden skulle skrivas över på oss och vi har försökt få tag på den som står som ägare men han har vägrat. Är inte samma person som står som ägare som vill ha tillbaks hunden. Hunden står på uppfödaren nu vad jag vet men den gavs bort som present till min syster och nu vill hon ha tillbaks hunden. Om uppfödaren skriver över hunden på henne har vi några som helst rättigheter? Alla va överens muntligt om att vi skulle få hunden och att dem inte skulle hämta den nån gång. Vi har alltså försökt få hunden skriven på oss och pratat med uppfödaren ett par gånger under senaste året. Han har sagt att den ska skrivas över på oss men han har aldrig gjort det.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om jag förstår saken rätt har A (du och din flickvän) fått en hund av B (din syster?) i gåva.  C (uppfödaren) var den som gav hunden till B. Hunden har hela tiden varit registrerad på C som ägare under denna tid.

Eftersom samtliga gåvor, den från C--->B samt den från B--->A är fullbordade, är A (du och din flickvän) ägare till hunden. Att din syster (B) vill ha tillbaka hunden har ingen betydelse, avtal (även muntliga) skall hållas.

Att hunden fortfarande är registrerad på C som ägare har inte heller någon betydelse, registreringen har endast verkan som bevis. Eftersom det är uppenbart att C inte längre är ägare till hunden, borde detta inte vara några problem. Att C skriver över hunden till B som ägare ändrar ingenting, du och din flickvän (A) förblir ägare till hunden.

Vill din syster ha tillbaka hunden får hon stämma er i domstol. Hennes utsikter att vinna bedömer jag som små med tanke på att det gått ett år sedan hon gav bort hunden.

Svar i korthet: Du och din flickvän är ägare till hunden. Registreringen har endast verkan som bevis.

Lawline RådgivareRådgivare