FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/02/2013

Reklamationsrätt av bil i befintligt skick - köplagen

Jag sålde en bil för 2 år sedan, som jag själv importerat. Köpte den billigare eftersom den vart skadad fram någon gång i utlandet. Ägde den och körde den ett år privat och sålde den sedan vidare. Berättade klart och tydligt att bilen vart skadad någon gång i fronten. Skickade till och med bilder. Alla mail finns fortfarande kvar. Nu 2 år senare får jag ett svar om att vederbörande vill ha viss summa pengar tillbaks eller häva köpet! Som sagt jag har klart och tydligt upplyst köparen och dessutom sålt en bil för 2/3 av värdet. Det handlar om mycket pengar, omkring 200 000 kr.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Bestämmelser avseende köpeavtal mellan privatpersoner regleras i Köplagen (1990:931), se https://lagen.nu/1990:931.

Rätten att reklamera en felaktig vara är begränsad till två år efter att köparen tagit emot varan (32 § Köplagen). Så har det gått mer än två år sedan du sålde bilen så har köparen inte rätt åberopa felaktigheter i varan.

Är det mindre än två år sedan du sålde bilen så gäller följande.
När en vara (bilen) säljs i ”befintligt skick” eller med liknande allmänt förbehåll så ska den anses felaktig om,

1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet

Exempelvis att du uttryckligen garanterade att bilen aldrig varit tidigare

2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet

D.v.s. om du var medveten om att bilen varit skadad tidigare men inte berättade det

3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.

D.v.s vad köparen ska kunna förvänta sig av en sådan bil för det priset

Bestämmelsen hittar du i 19 § köplagen.

Du som säljare har en omfattande upplysningsplikt som ålägger dig att informera om förhållanden som kan anses ha särskild betydelse för köparen. Denna upplysningsplikt ska ställas mot köparens långtgående undersökningsplikt. Köparen får inte som fel åberopa vad han måste ha antas ha känt till vid köpet, dvs. vid undersökning av bilen före köpet (20 § köplagen). En helheltsbedömning ska göras där man beaktar alla omständigheter kring köpet. I bedömningen bör även begrundas om bilen fungerat under den tiden som köparen haft den i sin ägo, och varför köparen först efter två år vill reklamera.

I och med att du har upplyst köparen om att bilen har varit skadad tidigare och sålt bilen till ett lägre pris än dess egentliga värde så torde ett fel inte anses kunna föreligga, därmed torde  inte köparen kunna kräva prisavdrag eller häva köpet.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare