Skydda egendom i konkurs

Jag o mina föräldrar driver ett Handelsbolag som nu kommer att försättas i konkurs, vi har inga tillgångar att tillgå mer än mina föräldrars sommartorp, går det att skydda torpet undan en utmätning genom ett förtida arv till något av mina syskon

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Överföringen av huset till dina syskon genom förtida arv kommer att räknas som en slags gåva (en benefik rättshandling). Gåvor som en person de senaste tre åren innan denne går i konkurs har gett till en närstående (som dina syskon) kan krävas tillbaka av konkursboet när konkursen väl har inträffat. Detta gäller förutsatt att det inte fanns andra tillgångar som täckte skulderna vid gåvotillfället.

Det är troligen inte heller möjligt att överföra huset på något annat sätt, förutom försäljning till marknadspris, eftersom det finns regler om återvinning i konkurs som ger konkursboet stora möjligheter att återkräva tillgångar som har undandragits fordringsägarna.

Lawline RådgivareRådgivare