Reklamation av felaktig vara
Lawline svarar
Hej! tack för din fråga.
Eftersom du är en konsument och hemsidan du köpt varan av är en näringsidkare gäller konsumentköplagen (över internet gäller även distans och hemförsäljningslagen) Enligt konsumentköplagen har man rätt att reklamera en vara när varan visar sig vara felaktig, alltså i ditt fall att den inte har den funktion som utlovats. Om inte företaget är tillmötesgående kan man alltid vända sig till Konsumentverket för hjälp.
Situationen i ditt fall är ju lite speciell eftersom det rör sig om en olaglig vara. I svensk rätt talar man ibland om en princip vid namn pactum turpe med ungefärlig innebörd "osedliga avtal". Det rör sig alltså om avtal som rättsordningen inte erkänner på grund av att de är osedliga. Som exempel kan nämnas att en person som anlitar någon för att begå ett brott inte kan kräva denna person på skadestånd om allt inte skulle gå enligt planen. Det är helt enkelt en form av krav som staten inte erkänner. Principen är dock väldigt oklar. T.ex. har en person tillerkännts skadestånd för pengar han fått genom att sälja knark och som han sedan har blivit bestulen på. Jag vågar därför inte uttala mig om exakt hur en domstol skulle ta ställning till ett sådant krav.
Men min rekommendation är att du vänder dig till hemsidan du köpte plåten på och reklamerar varan och hoppas på att de godkänner din reklamation.
MVH Cecilia