FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt23/02/2013

oauktoriserade mobiltelefonsreperatörer

Jag var inne på X och frågade om dom bytte baksidor på iphone telefoner, de sa då att de gjorde de så jag lämnade in min telefon där och de bytte baksida för 300kr, min telefon gick sedan sönder och när jag lämnade in den till telenor går de varken på garanti eller försäkring pga att jag bytte baksidan. De visar sig då att X inte är auktoriserade på mobiltelefoner. Får dom verkligen byta  utan att informera mig om att de inte är auktoriserade?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Det finns inga lagregler som reglerar någon slags upplysningsplikt för reperatörer som inte är auktoriserade. Det är istället något man som konsument för försöka kolla upp själv.

MVH Cecilia

Lawline RådgivareRådgivare