FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt23/02/2013

Beskattning vid gåva av andel i fastighet i utbyte mot gåva av pengar

Hej, våra föräldrar kommer att ge bort en fastighet till mig och min bror, det är min bror som kommer att bo i fastigheten och han vill således köpa ut mig. Hur lägger man upp detta på bästa sett skattetekniskt? Om min bror får hela fastigheten av våra föräldrar och sedan ger mig halva fastighetens värde (minus framtida reavinstskatt) som gåva, kommer skatteverket att acceptera det eller kommer jag att bli reavinstbeskattad.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Det är möjligt att dina föräldrar ger dig hela fastigheten och att din bror sedan ger dig en gåva i form av pengar motsvarande halva fastighetens värde. Viktigt att notera är att gåvan till din bror från era föräldrar kommer att betraktas som förskott på arv och om ni inte vill ha det så ska ni skriva in i gåvobrevet att det inte rör sig om förskott på arv. Gåvor beskattas inte enligt svensk rätt eftersom gåvoskatten avskaffats. Dock ser man i skatterättsigt hänseende till avtalens verkliga innebörd och inte till dess benämning. I ert fall verkar det som att penninggåva du kommer att få av din bror i verkligheten är en betalning för att du avstår din andel i fastigheten, som istället kommer att tillfalla din bror. Om det kan visas att det i själva verket rör sig om en betalning för halva fastigheten från din bror till dig ska du beskattas för den eventuella realisationsvinst som du gjort vid försäljningen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare