Muntligt avtals giltighet

Hej. Har varit sambo ett tag nu. Jag har anmärkning hos kronofogden så fick inte ta lån. Då tog min sambo ett lån helt själv. Vi köpte en bil Och reste utomlands. Ja sa att ja skulle betala varje månad för jag ville ha bil. Bilen står i mitt namn. Nu har hon träffat andra bakom min rygg och ja är väldigt arg. Måste jag betala min sambo. Klart ja kommer betala men är jag juridiskt skyldig eller kan jag bli?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Jag har uppfattat situationen så att du har ett muntligt avtal med din sambo om att betala pengar till henne varje månad för ett lån som hon i sin tur tagit själv av en kreditgivare. Eftersom att din sambo tagit lånet från kreditgivaren själv är hon ansvarig för att l¨ånet återbetalas till kreditgivaren. Din sambo har tagit lånet i sitt eget namn och låneavtalet blir därför gällande mellan din sambo och kreditgivaren. Att du sedan avtalat muntligt med din sambo om att hon ska ta lånet för dig och att det är du som ska betala för lånet är ett annats rättsförhållande. Som huvudregel är muntliga avtal bindande. Problemet med muntliga avtal är dock att det kan vara svårt att i efterhand bevis vad som faktiskt har avtalats. Om det är din sambo som påstår att ett avtalsförhållande föreligger mellan er två är det din sambo som bär bevisbördan för att visa att ett muntligt avtal har ingåtts. Om din sambo visar att ett muntligt avtal har ingåtts är du alltså juridiskt skyldig att betala henne för lånet eftersom ni avtalat muntligt om detta.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare