FrågaSKATTERÄTTÖvrigt10/12/2006

Avdrag för förbättringsutgifter

Hej Jag/vi har sålt vår lantbruksfastighet för 2,3milj.. Vi har köpt en villa för 700000:- och får en rejäl vinst! Vi har ca 5-6 00000:- i avdrag på kapitalvinsten att dra av . Vi har konsulterat 2 revisorer o de ger oss olika svar på vår fråga kanske ni kan hjälpa oss ?! Får man lov att göra avdrag på vinsten med förbättrings utgifter på det sk. nya huset som är i stort behov av renov. Takbyte, nytt kök, tvätt o badrum osv . Tacksam för svar snarast mvh linda

Lawline svarar

Hej! Nej, det kan man inte göra. Enligt Inkomstskattelagen 45 kap, se http://www.lagen.nu beräknas omkostnadsbeloppet, dvs det belopp som får dras av, på reparationer m.m. utförda på den fastighet som är föremål för försäljning. Det går allstå inte att göra avdrag på kapitalvinsten för ursprungsbostaden för reparationer utförda på ersättningsbostaden. Utgifter för reparationer på ersättningsbostaden dras istället av vid en eventuell framtida försäljning av denna fastighet.
Rådgivare