Formkrav för äktenskapsförord

Hej,

Min man och jag har gjort en överenskommelse beträffande vårt lösöre.

Krävs det att denna bevittnas för att vara giltig?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Makar kan ingå avtal (äktenskapsförord) om att egendom ska vara giftorättsgods (d.v.s. delas lika vid bodelning) eller enskild egendom (ingår inte i bodelningen).

Avtalet kan ingås både innan och under äktenskapet. Avtalet behöver inte bevittnas för att vara giltigt. Däremot ska det vara undertecknat av båda makarna och registreras hos Skatteverket. Detta framgår av äktenskapsbalken (ÄktB) 7 kap. 3§.

Observera dock att ett formenligt äktenskapsförord endast har verkan mellan makarna, och påverkar inte äganderätten till egendomen eller ansvaret för den andra makens skulder. Detta innebär bl.a. att lösöre som tillhör dig inte kan skrivas över på din man genom ett äktenskapsförord, utan måste registreras som en gåva enligt ÄktB 16 kap.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Vänliga hälsningar

Charlotte

Lawline RådgivareRådgivare