Samägande av fastighet - försäljning

Samägandeavtal fastighet - försäljning Min flickväns mor och hennes två systrar äger en fastighet tillsammans. Alla har en lika stor del. Ena parten vill sälja sin del fast de andra har inte råd att köpa ut henne. Vad kan hon juridiskt sett göra? Har hon rätt att kräva försäljning av hela fastigheten eller kan hon sälja sin andel till någon annan? Mvh Carl

Lawline svarar

Hej Carl!

När fler än två personer är delägare till en fastighet regleras detta gemensamma ägande i stort av lagen om samäganderätt (se här). Samäganderättslagen gäller i den mån inget annat avtalats mellan parterna, d.v.s. lagen är dispositiv.

I en fastighet som flera äger tillsammans, äger dessa personer som delägare varsin lott (se 1§ samäganderättslagen). Om en delägare vill sälja sin andel i fastigheten finns det inget som hindrar detta så länge inget särskilt avtalats delägarna emellan. För förfogande och förvaltning av egendomen i dess helhet krävs dock att alla delägare är eniga om den åtgärd som ska vidtas, exempelvis försäljning av hela fastigheten (se 2§ samäganderättslagen).

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare