Äktenskapsförord får inte tidsbegränsas

Jag och min fru ska skriva ett äktenskapsförord. Jag äger aktier i ett antal bolag och mina aktier ska vara enskild egendom. Samtidigt vill vi säkra upp att min fru får ta del av avkastningen. Kan vi sätta en tidsbegränsning på hur länge min fru ska få ta del av avkastningen och kan man även sätta en mindre del än 50 %. Kan vi exempelvis skriva in att min fru har rätt till 50 % av avkastningen under 10 år efter skilsmässan? Eller kan vi skriva att hon har rätt till 20 % av avkastningen under resten av livet?

Lawline svarar

Hej,

I äktenskapsbalkens 7 kap. 3 § föreskrivs att makar, genom ett äktenskapsförord, kan bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av dem ska vara hans eller hennes enskilda egendom. I samma bestämmelse stadgas också att makar genom ett nytt äktenskapsförord kan bestämma att egendomen istället ska vara giftorättsgods (= gemensam egendom som delas lika vid en skilsmässa). Detta innebär att man inte kan tidsbegränsa eller villkora ett äktenskapsförord. Det som inskrivs i ett förord anses alltså gälla tills ett nytt sådant skrivs och om något nytt äktenskapsförord inte skrivs är det gamla fortfarande gällande.

Det har förekommit fall där det till exempel inte ansetts tillåtet att tidsbegränsa ett äktenskapsförord genom att skriva att detta bara ska gälla tre år in i äktenskapet och att det sedan ska förfalla. Det krävs i dessa fall att det skrivs ett nytt förord, eftersom en sådan tidsbegränsning inte kan godtas. Det får anses något oklart om en sådan skrivelse som du och din fru tänker er – där din fru ska få rätt till 50 % av avkastningen i 10 år efter en eventuell skilsmässa – också kan anses utgöra en sådan otillåten tidsbegränsning. Eftersom det eventuellt skulle kunna utgöra en otillåten tidsbegränsning är det senare alternativet, som innebär att din fru istället får rätt till 20 % av avkastningen utan tidsbegränsning, förmodligen att föredra.

Att tänka på när man upprättar ett äktenskapsförord är att detta ska vara skriftligt och undertecknat av er båda. Det ska sedan lämnas till Skatteverket för registrering.

Äktenskapsbalken återfinns https://lagen.nu/1987:230

Med vänlig hälsning

Elin SjörénRådgivare