FrågaAVTALSRÄTTGåva16/02/2013

Muntliga utfästelser om gåva, är gåvorna fullbordade?

Min farfars bror köpte en bil 2011-11-07 som jag blev muntligt delägare i mot att jag skjutsade han när det var dåligt väglag eller han inte orkade köra själv vilket jag har gjort. Har även använt bilen periodvis själv när han inte har haft användning av den. Det var även uppgjort att jag skulle överta bilen helt när han inte kunde köra något mer mot att jag skjutsade han vid behov. Nu har han gått bort 2013-01-28. Frågan är om jag kan kräva att få bilen och att den inte skall ingå i bouppteckningen (vi skrev även in mig som delägare i vagnsboken när han köpte bilen)?

Lawline svarar

Hej!

Denna fråga aktualiserar Gåvolagen (https://lagen.nu/1936:83#P1) och frågeställningar om när en gåva fullbordas och blir giltig. Enligt 1 § är en utfästelse om gåva ogiltig tills dess att gåvan fullbordats. Ett undantag från detta är om du fått någon handling som bevisar att gåvan överlämnats eller att omständigheterna i övrigt tyder på att gåvan kommit till allmänhetens kännedom.

Det går att argumentera  för att gåvan har fullbordats genom att du skjutsat vederbörande, d.v.s. att villkoret därmed eventuellt uppfyllts – vilket skulle göra dig till delägare. Om du senare fått ensam äganderätt avgörs av om omständigheterna kring gåvan är sådana att det framstår som att gåvan har fullbordats.

Denna situation kommer förmodligen avgöras av dina möjligheter att bevisa för dödsbodelägarna att gåvan fullbordats. Förslagsvis bör du vända dig till dödsbodelägarna och lägga fram de omständigheter som talar för att du är ägare till bilen. En åtgärd efter detta kan vara att föra en fastställelsetalan enligt 13 kap. 2 § Rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740#K13P2).

Om bouppteckning redan har förrättats: Bouppteckningen kan ändras enligt 20 kap. 10 § Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637#K18) om detta sker en inom en månad från att bouppteckningen har upprättats.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare