FrågaKÖPRÄTTKöplagen15/02/2013

Köp av blixtrar m.m

Hej! Jag behöver lite hjälp med ifall jag kan ta säljaren tilldomstol och få ut något av det. Det är så att jag skulle köpa Studio blixtrar på blocket av en säljare, annonsen beskrev bara blixten för 2900kr/st och att han även sålde en fjärrstyrning för 500kr och någon väska för 1000kr. så jag skicka ett mail och fråga om stativ och softbox följde med och han svara aatt det gör. Så vi sa att jag tar sändaren, 2 blixtrar med stativ, softbox ochväskan för 7000kr +frakt. Eftersom vi inte kom överens om fraktsätt så sa vi att jag överför 3500kr för blixt och sändaren så skicka han det via posten, en del betalning alltså. När paketet kom fram var det enbart blixt och sändaren som kom, trots att i mailet stativ och softbox inkluderades med blixtrarna. Jag kontaktade honom om detta och han säger då att stativ och softbox inkluderas bara eftersom jag skulle få ett "paket pris" trots att jag fråga om stativ och softbox inkluderades med blixten i det första mailet jag skicka, sedan några mail emellan sa jag att jag skulle ha 2st blixtrar, sändare och väskan. Jag kände mig lurad eftersom sakerna som skulle inkluderas inte gjorde det och att sändaren inte hade stöd för "speed sync" vilket jag behövde. så vi sa att jag skickar tillbaka allt för att avbryta affären så han får sina saker och jag får mina pengar, nu 6000 för att betala den andra blixten också. Nu säger han dock att han har pratat med sin advokat och att han inte tänker betala tillbaka pengarna utan jag måste betala 1400kr för att avsluta affären. han tänkte inte betala några pengar tillbaka trots att blixten och sändaren ligger på posten i väntan på att han ska hämta ut det, han sa också att jag skulel ställa honom inför domstol annars. Så, finns det något jag kan göra? Hälsningar /oscar

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för Ni vänder Er till oss på Lawline!

Avtalet

Vad som är avtalat mellan Er får avgöras av kommunikationen i e-posten. Avtal om köp kan göras muntligt, skriftligt och genom e-post. Eftersom jag inte har e-posten framför mig är det svårt att avgöra vad Ni har avtalat. Det viktiga är säljaren på något sätt accepterat ditt erbjudande på att köpa sändaren, två blixtrar, stativ, softbox och väskan för 7000 SEK + frakt. Om detta gäller, kan inte avtalet ändras till ett annat pris, så länge inte båda kommer överens om detta. Har ni därför kommit överens om att avbryta affären och vrida tillbaka tiden, gäller detta före det ursprungliga köpeavtalet. Kan Ni på något sätt visa att ni har avtalat att köpet ska återgå, gäller alltså detta och säljaren kan i detta fall inte ensidigt ändra sin uppfattning om affären genom att hänvisa till sin advokat.

Köpet

Om det är så, att Ni har avtalat som Ni påstår att köpa samtliga varor för 7000 SEK, gäller att köplagen (https://lagen.nu/1990:931) är tillämplig eftersom ni är två privatpersoner. Varan eller varorna har avlämnats när Ni får dem överlämnande till er, se 7 § köplagen. Detta betyder att risken för varans förstörande eller likande går över på Dig. Detta betyder att Ni fortfarande har ansvaret för varorna som ligger på posten. Vid detta stadium går det inte att avbryta köpet utan, som sagt, genom en ny överenskommelse.

Vad gäller stödet för den så kallade speed sync gäller att Ni måste ha kommit överens om detta eller att Ni uttryckligen gjort det klart för säljaren, indirekt eller direkt, att Ni behöver speed sync stöd. Det ska med andra ord finnas en grund för din uppfattning att du önskade speed sync när du köpte varorna, se 17 § st. 3 köplagen.

Att övriga varor inte har avlämnats betyder delvis dröjsmål enligt 22 § köplagen, detta betyder att Ni i första hand ska kräva fullgörelse och i andra hand häva avtalet. Ni har även rätt att hålla inne med betalningen enligt 42 § köplagen.

Det jag råder Er är att i första hand ta kontakt med ett juridiskt ombud för att se över e-post kommunikationen. Detta för att avgöra vad som faktiskt har avtalats. Domstolsprocess kan ta mycket tid och kosta mer än vad det smakar. I andra hand bör Ni först vidhålla det första köpet och kräva att säljaren skickar resterande saker och i andra hand stå fast vad ni har avtalat om att säljaren ska betala och Ni ska skicka tillbaka sakerna. Låt dig inte skrämmas av att han har kontaktat en advokat.

Lycka till!

Mvh

Lawline

Lawline RådgivareRådgivare