Avstå arv - hur går man till väga

Min mamma har gått bort och jag har en bror som bor utomlands sen 1982 och vi har inte haft någon större kontakt under dessa år. Min bror vill nu att jag ärver allt för jag har tagit hand om mamma i alla år Det finns en bostadsrätt så de handlar inte om miljoner Hur gör vi nu för att arvet ska gå till mig Han vill alltså avstå sin lott Vad ska han skriva så att allt blir rätt?

Lawline svarar

Hej,

Då både du och din bror är bröstarvingar så har ni båda laglig rätt till arv efter er mor. Det är också möjligt att avstå från detta arv genom att din bror avstår sin rätt genom att överlåta rätten till dig. Detta finns däremot inte reglerat i lag men följer av rättspraxis. När din bror avsäger sig arvet kommer arvet fördelas på kvarvarande dödsbodelägare.

Arvsavståendet kan lämnas in som en bilaga tillsammans bouppteckningen till Skatteverket. Det krävs ingen komplicerad text utan det följer av denna broschyr hur man går till väga.

http://www.skatteverket.se/download/18.6e795b103e5e0454180001783/46104.pdf

Om du har fler funderingar hör gärna av dig igen.

Vänligen,

Evelina Lund

Lawline RådgivareRådgivare