FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt15/02/2013

Förhör och preskriptionstid

Hej, Den 10 jan 2012 blev jag stoppad i bilen med 0,1 gram amfetamin & en pepparspray. Jag har inte varit på förhör efter händelsen & väntar på att det ska bli tingsrätt. min frågor är: måste jag inte på förhör innan tingsrätt & när är preskibitionstiden för dessa brott?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det är ingen nödvändighet att hålla ett förhör hos polisen innan tingsrättsprocessen. Ett förhör ska endast hållas om det är av betydelse för utredningen. Du har dock möjlighet att begära att ett förhör ska hållas innan själva processen om du anser att detta förhör skulle vara av betydelse för utredningen. Denna begäran får  avslås, dock måste skälen till detta anges.

Då den mängd narkotika du bar med dig var låg så kommer du förmodligen dömas till ringa narkotikabrott, där det högsta straffet är fängelse i högst 6 månader. Innehavet av pepparspray är ett brott enligt vapenlagen som för med sig ett högsta straff på 1 års fängelse. Att fastställa det maximala straffet är nödvändigt för att bestämma preskriptionstiden. Då det högsta straffet för båda brotten är under, eller precis, 1 års fängelse kommer preskriptionstiden för båda brotten vara 2 år. Så om ingenting händer innan den 10 januari 2014 har brotten preskriberats och du går fri ifrån ansvar. Hoppas svaret varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare