Muntligt avtal om depositionsavgift vid hyra av bostad

Hej, Jag var hyrde ett rum och betalade 4000 i deposition. Jag skulle få depositionen tillbaka när jag flyttade ut. Vi kom överens om att lakan och kudde skulle bytas ut, och det skulle inte kosta mer än 200 kr. Rummet besiktades och det var inga andra klagomål. Vi kom överens om att hyresvärden skulle själv köpa lakan och dra av priset, men efter några dagar, när pengarna fortfarande inte överfördes, fick jag först ett SMS om att han var sjuk och att han skulle först köpa lakan när han var blev frisk. Efter ytterligare några dagar, utan att ta emot mina samtal eller svara på mina SMS, hotade jag med anmälan. Först efter 10 dagar sa hyresvärden om att han kunde överföra 3000 kr (istället för 3800), eftersom det ena och det andra inte var som det skulle, trots att vi kom överens om annat (dvs muntlig avtal). Vad kan jag göra åt saken? Kan han komma undan med detta?

Lawline svarar

Att avtal ska hållas (pacta sunt servanda) är en vedertagen grundsats inom juridiken och detta gäller även muntliga avtal. Din hyresvärd har brutit mot eran muntliga överenskommelse, men problemet i ditt fall blir att bevisa vad ni avtalat om. Du kan gå till kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande för resterande summa. Här uppstår dock fortfarande bevissvårigheter eftersom du riskerar att han bestrider ditt anspråk varpå ni kan hamna i rättegång. Det kostar endast 300 kr att ansöka om betalningsföreläggande.

För mer information om betalningsföreläggande kan du gå in på http://www.kronofogden.se

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare