Äktenskapsförord vid ingående av äktenskap med utländsk medborgare

Hej, Jag kommer att gifta mig med en australiensk medborgare. Vad behover jag tanka pa nar jag skriver aktenskapsforord? Jag onska att de tillgangar som tillfaller mig genom arv forblir mina enskilda. Tacl!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett äktenskapsförord ska vara skriftligt, underskrivet av er båda och måste registreras hos skatteverket. Viktigt att tänka på är att en eventuell tvist om vad som ska ingå i en bodelning vid skilsmässa kan komma att avgöras enligt australiensisk lag. Du bör därför för säkerhets skull ta reda på vad som krävs enligt deras lagstiftning för att ett äktenskapsförord ska vara giltigt. I princip anger ni i äktenskapsförordet att all egendom som tillfaller dig genom arv ska bli din enskilda egendom och inte ingå i en framtida bodelning. En annan möjlighet utöver äktenskapsförord är att personen du ska ärva upprättar ett testamente där han/hon föreskriver att den egendom du ärver ska bli din enskilda egendom.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare