FrågaKÖPRÄTTKöplagen10/02/2013

Fel i vara vid Blocket-köp

Hej Jag har köppt en dator igenom blocket och i anonsen beskrivs vara att vara i nyskick. När jag hämtar ut varan (löser ut den via postförskott) fungerar den inte. Jag ringer säljaren direkt och meddelar detta. Han skyller på posten! som nu utreder, men vad händer om posten inte anser sig ligga bakom skadan? Vad har jag för rätt?? Säljaren har varit tillmötesgående på många sätt och till en början villig att lösa tillbaka varan, ev betala rep. men då han ändrar sig från dag till dag känner jag oro.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man köper en vara via t.ex. Tradera kan Distans- och hemförsäljningslagen (DHL) bli tillämplig. Detta för att systemet på Tradera med budläggning faller in under DHL:s tillämpningsområde (se 1 §).

När det gäller Blocket kan inte DHL tillämpas. Det enda Blocket gör, är att förmedla köp. Endast de vanliga köplagarna är således tillämpliga vid Blocket-köp.

Jag vill börja med att säga att ett skadeståndsanspråk mot transportören generellt är mycket svårt att få. Vi ska istället utröna dina möjligheter att kräva säljaren.

Frågan är när risken för varan går över till dig som köpare.

Svaret på din fråga beror lite på huruvida säljaren är näringsidkare (om det är fråga om en företagsannons) eller om det är en privatperson.

Om vi antar att säljaren, precis som du, är privatperson:
-  Köplagen blir tillämplig.
Enligt 13 § övergår risken när varan avlämnas. Då det är fråga om ett transportköp ska 7 § tillämpas.
Har datorn transporterats till dig inom en och samma ort, eller inom ett område där säljaren vanligtvis ombesörjer transport av liknande varor
, sker avlämnandet när varan överlämnas till dig. Har den förstörts under transporten svarar säljaren eftersom datorn förstörs i ett läge då den ännu inte är avlämnad.
Om datorn inte har transporterats inom en och samma ort (och ni inte har avtalat om något speciellt), sker avlämnandet när varan överlämnas till transportören. I förhållande till säljaren spelar det då ingen roll om den har förstörts under transporten. Du står risken.

Om du kan bevisa att felet beror på köparen (d.v.s. datorn var trasig innan avlämnandet) – han kanske packade den dåligt, eller rentav skickade iväg en trasig dator – svarar svarar han för detta.

Bär du risken för varan är du alltså skyldig att betala för den även om den har förstörts eller försämrats genom en händelse som inte beror på säljaren. Det är vad risken innebär, se 12 §.

Om vi istället antar att säljaren är näringsidkare (företagsannons):
-  Konsumentköplagen blir tillämplig.
Enligt 6 § står säljaren risken för varan tills den har avlämnats, dvs. tills du har fått varan i din besittning.
I konsumentskyddande syfte finns en regel som stadgar att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnats ska anses ha funnits vid avlämnandet (om inte annat visas eller vore oförenligt med varans eller felets art), se 20 a §. Detta innebär att det istället är säljaren som måste bevisa att felet inte fanns innan datorn avlämnades.

Köplagen hittar du här.

Konsumentköplagen hittar du här.

Med vänlig hälsning,

Rådgivare